Zwemmen in Groene Ster weer veilig na aanpak blauwalg
De blauwalg die woensdagochtend werd aangetroffen bij het zwemstrand in recreatiegebied de Groene Ster bij Leeuwarden, is inmiddels verdwenen. Volgens Wetterskip Fryslân kan er weer veilig worden gezwommen.
Eerder op de dag waarschuwde het waterschap dat zwemmen tijdelijk op eigen risico was vanwege de aanwezigheid van blauwalg. De alg was vermoedelijk in de nacht ontstaan door een combinatie van stilstaand water, veel zonlicht en hoge watertemperaturen.
Om de waterkwaliteit te verbeteren, opende Wetterskip Fryslân de waterinlaat bij het Ouddeel. Daardoor stroomde vers boezemwater de zwemplas in. Tegelijkertijd werd via gemaal Schanserbrug water uit de Groene Ster afgevoerd. Door het water door te spoelen en weg te pompen, is de blauwalg verdwenen.
Volgens het Wetterskip kan er in enkele beschutte hoekjes of langs de oevers nog een kleine hoeveelheid blauwalg achterblijven. Dat is een normaal verschijnsel en wordt niet als schadelijk beschouwd.
Wetterskip Fryslân blijft het water tot het weekend doorspoelen. Daarna volgt opnieuw een controle van de waterkwaliteit. Op basis van de huidige situatie kan er weer veilig worden gezwommen in de Groene Ster.



