Laatste ronde voor Buma in vertrouwde studio van Omroep Leeuwarden
Burgemeester Sybrand Buma is vrijdag voor de laatste keer te gast in het programma Spotlight van Omroep Leeuwarden. Daarmee komt ook een einde aan de vaste rubriek Bezoekje van Buma, waarin hij regelmatig aanschoof om actuele ontwikkelingen in de Friese hoofdstad te bespreken.
Het afscheid valt samen met de afronding van zijn laatste reguliere werkdag als burgemeester van Leeuwarden. Buma neemt maandag officieel afscheid van de gemeenteraad. Per 1 juli legt hij zijn functie neer.
De afgelopen jaren was Buma een vaste gesprekspartner in Spotlight, waar hij toelichting gaf op gemeentelijke onderwerpen en gebeurtenissen in de stad en dorpen. De laatste uitzending staat in het teken van zijn vertrek en een terugblik op zijn periode als burgemeester. Spotlight is te beluisteren van 15:00 tot 17:00 bij Omroep Leeuwarden radio.
Directeur Daniël Jansen van Omroep Leeuwarden zegt dat het vertrek van Buma binnen de omroep met gemengde gevoelens wordt bekeken. “We gaan Sybrand Buma erg missen. De gesprekken die we de afgelopen jaren met hem hebben gevoerd, heb ik altijd als zeer prettig ervaren. Hij was toegankelijk, betrokken en stond altijd open voor een gesprek met onze kijkers en luisteraars.”
Volgens Jansen droeg Buma de lokale omroep een warm hart toe. “Hij was altijd graag te gast bij Omroep Leeuwarden en begreep het belang van lokale journalistiek. Daar zijn wij hem dankbaar voor.”
Deze week ontstond nog enige opmerkzaamheid nadat op de website van de gemeente een gepubliceerd koninklijk besluit over het eervol ontslag van Buma geanonimiseerd bleek. Daarbij was ook zijn naam onleesbaar gemaakt. De gemeente heeft het document inmiddels van de website verwijderd.
Na het vertrek van Buma neemt eerste locoburgemeester Hein Kuiken voorlopig de burgemeesterstaken waar. Hij neemt daarbij ook de ambtsketen over totdat in de opvolging van Buma is voorzien.



