VIDEO: Overlast in Stiens roept vraag op: waar is de M.O.L.?
Raadslid Johan Magré wil van het college weten of de signalen worden herkend en welke maatregelen worden genomen om de problemen aan te pakken. Volgens D66 raken de incidenten niet alleen aan materiële schade, maar ook aan de veiligheid en leefbaarheid voor kinderen en buurtbewoners.
De partij stelde onder meer vragen over het onderhoud en herstel van de bushokjes tussen Stiens en Leeuwarden, de kosten van herhaalde vernielingen en de inzet van handhaving tegen overlast, zwerfafval en discriminerende bekladding. Ook wil D66 weten of jongeren en hun ouders worden aangesproken wanneer zij mogelijk betrokken zijn bij de overlast.
De vragen waren officieel gericht aan burgemeester Sybrand Buma. Omdat Buma op het moment van behandeling in Den Haag aanwezig was voor een beëdiging, werden de vragen waargenomen door wethouder Julie Bruijnincx.
Opvallend volgens het gemeentebestuur is dat er voor de genoemde incidenten geen meldingen zijn gedaan bij de M.O.L. (Meld Overlast Leeuwarden). Via dit meldpunt kunnen inwoners van de gemeente Leeuwarden vernielingen, overlast en andere problemen in de openbare ruimte doorgeven.
D66 benadrukt dat signalen uit de samenleving serieus moeten worden genomen en dat niet pas moet worden gehandeld nadat schade is ontstaan.



