NS rijdt minder treinen vanwege hitte, mogelijk hinder voor reizigers uit Friesland
NS laat vanaf woensdag op een aantal drukke trajecten minder treinen rijden vanwege de verwachte hitte. Volgens de spoorvervoerder kunnen bij temperaturen van rond de 30 graden of hoger onderdelen van treinen oververhit raken, waardoor storingen kunnen ontstaan.
Vooral wanneer het ook tijdens de nacht warm blijft en treinen onvoldoende kunnen afkoelen, neemt de kans op technische problemen toe. Door tijdelijk minder treinen in te zetten, hoopt NS eventuele verstoringen beter op te kunnen vangen en de dienstregeling zo betrouwbaar mogelijk te houden.
De aangepaste dienstregeling geldt onder meer op de trajecten Rotterdam – Leiden – Schiphol, Arnhem – Utrecht – Schiphol, Den Haag Centraal – Amsterdam, Alkmaar – Sittard en Rotterdam – Utrecht. Reizigers uit Friesland die via deze routes naar de Randstad reizen, moeten rekening houden met mogelijke vertragingen of drukte.
Daarnaast zorgt een landelijke staking woensdagmorgen voor extra hinder. Tussen 04.00 en 08.00 uur rijden er geen NS-treinen. Daarna wordt de dienstregeling geleidelijk weer opgestart. NS waarschuwde eerder al dat treinritten ook na afloop van de staking anders kunnen verlopen dan reizigers gewend zijn.
De komende dagen worden in grote delen van Nederland hoge temperaturen verwacht, waarbij lokaal de grens van 30 graden wordt overschreden. Hierdoor blijft de kans op verstoringen op het spoor aanwezig.



