Duizenden Friezen betalen teveel voor hun kraanwater door systeemfout Vitens

Duizenden Friezen betalen teveel voor hun kraanwater dat geleverd wordt door waterbedrijf Vitens. De afgelopen maand werd het termijnvoorschotbedrag ineens met vijf tot tien euro verhoogd.
En dat terwijl bij sommige klanten het waterverbruik over het laatste kwartaal net was verminderd. In totaal gaat het om 190.000 klanten in onder andere Fryslân, Flevoland, Overijssel en Gelderland.
Volgens woordvoerder Rik Dogger van Vitens gaat het om een fout van het waterbedrijf. “Wij zijn gaan werken met een nieuw klantensysteem en dat systeem heeft de oude gegevens, het oude verbruik, gepakt. Dat kan er voor zorgen dat klanten een ander voorschottarief betalen, dan hun meest recente verbruik laat zien.”
“Check je termijnbedrag”
Dogger zegt dat het ook kan dat klanten nu minder betalen dan ze verbruiken. “Daarom is ook onze oproep: als er iets in je gezinssituatie verandert, check dan altijd of je termijnbedrag nog juist is. Die oproep doen we eigenlijk altijd.” Vitens kan de termijnbedragen niet zelf checken, zegt hij.
Volgens Dogger gaat het maar bij een heel klein deel van de 190.000 klanten om grote verschillen. “Bij het merendeel is het verschil kleiner en gaat het om enkele euro’s per maand.”
Hij kan niet zeggen om welke bedragen het precies gaat. “Dat heeft te maken met wat de gezinssituatie van onze klanten is. Als het gezin uitgebreid is, zullen ze nu een ander bedrag gaan betalen. Als er mensen uit huis zijn gegaan, dan ook.”
Vragen
Klanten die vragen hebben over hun termijnbedrag, kunnen online contact opnemen met Vitens of bellen met het waterbedrijf.