Automobilist raakt rijbewijs kwijt na 163 km/u met baby aan boord
Een 27-jarige automobilist uit de gemeente Leeuwarden is zondagavond zijn rijbewijs kwijtgeraakt nadat hij op De Scheiding bij Marum met een snelheid van 163 kilometer per uur werd betrapt. Op de weg geldt een maximumsnelheid van 60 kilometer per uur.
Een motoragent zag de bestuurder met hoge snelheid richting Frieschepalen rijden en stelde de snelheid vast met een lasergun. Bij de controle bleek op de passagiersstoel een baby van enkele maanden oud in een maxi-cosi te zitten.
De politie heeft het rijbewijs van de bestuurder ingevorderd. Daarnaast is vanwege zorgen over de veiligheid van het kind een zorgmelding gedaan bij Veilig Thuis. Ook is melding gemaakt bij het CBR, dat kan besluiten de bestuurder op te roepen voor een onderzoek naar de rijgeschiktheid.



